Gezond eten & uit de natuur

Hoe gezond zijn algen en zeewier.

Uit Nederlands onderzoek wees dat nori en spirulina niet voldoende vitamine B12 bevat. Daarom is het verstandig om veganistische doelgroep met een vitamine B12-tekort af te raden, om dit te eten. Daarom raden we ook aan, om met vitamine B12 verrijkte producten of supplementen te eten om een tekort te voorkomen. Alleen zeesla heeft vitamine B12.

In het algemeen; heeft zeewier meer mineralen dan planten. Zeewier is een bron van jodium, calcium, fosfor, magnesium, ijzer, natrium en kalium. Dulse  en royal kombu (suikerwier) zijn zeewier met veel ijzer. Wakame is rijk aan calcium. Ze bevatten net als vlees eiwitten, ijzer en vitamine B1 maar wel minder dan de bonen. Er kan meer ijzer en koper in zeewier zitten dan in vlees en spinazie.

In groene/rode zeewier kun je op dezelfde manier gebruiken als groente, ze bevatten ook vezels en vitamine C. De algen en zeewier bevatten een kleinere hoeveelheid meervoudig onverzadigde visvetzuren EPA en DHA. Deze komen voornamelijk in vis voor.

Een aantal soorten zeewier kunnen daarom goed als vegetarische keuze zijn, zoals zeesla, kelp, wakame en nori. De gedroogde zeewier bevat voldoende eiwit, maar ijzer en vitamine B1 variëren sterk per soort.

Duurzaamheid van zeewier, komen voor een deel uit ‘t wild en een deel wordt gekweekt. Er is nauwelijks grond, zoet water of fossiele brandstof nodig om algen en zeewier te laten groeien.

De algen en zeewier die genoemd zijn in deze tekst zijn in Europa toegelaten omdat ze al lang gebruikt worden en als veilig beschouwd. Sommige algen en zeewier kun je niet eten, omdat ze van nature gifstoffen bevatten.

info over

Wilde paddenstoelen plukken Vanaf het voorjaar tot aan het najaar groeien ze in Nederland in het wild. Bij een zachte winter willen ze ook nog wel te vinden zijn. Het… Lees verder